Le Touquet Frankrijk

De zwaarste strandrace ter wereld in Le Touquet is een enorme uitputtingsslag en uitrijden is al een overwinning. van de 1200 rijders waarvan meer als 60 % de eind streep niet haalt. Totaal een 3 uur lange uitputtingsslag voor mens en machine.Voor het eerst deed ik hier aan mee en heb de nodige Youtube filmpjes bekeken en de nodige verhalen gehoord. De voorbereiding was niet optimaal want had maar 3 keer kunnen trainen met de motor i.v.m. blessure van mijn sleutelbeen.

Mike bouwmeesterOp vrijdag kwam Christian Hofstede bij ons thuis slapen, om zo zaterdag s’morgens vroeg te kunnen vertrekken.
Vrouw lief Sharona bleef thuis om op zondag het live te kunnen volgen op motors TV.
Doordat ik geen vervoer had ben ik Christian erg dankbaar dat hij mij kon meenemen na Frankrijk. Chris werd dit weekend mijn monteur en chauffeur.
Zaterdag om 3.00 vertrokken om zo rond 7.30 aan te komen voor de keuring van de motor en het nodige papier werk. Als eerste stonden we voor de poort voor de keuring Alhoewel dat dachten we??

Net toen de poort los ging had mijn monteur hoge nood Die hoge nood zorgde ervoor dat we er niet meer als 1e stonden.
Nu konden we dus achter aan sluiten geen paniek want we hadden tijd zat…
De keuring duurde ongeveer 2 uur,na de keuring kon ik mijn motor in het Parc ferme zetten, helemaal achteraan uiteraard met nummer 936. Na een warme deken over mijn motor gedaan te hebben en een knuffel, moest de Buitenhuis Yamaha een nachtje alleen buiten slapen. Nu hadden we alles geregeld, op zondag morgen moesten we er vroeg bij zijn om onze pits in te richten en de reserve spullen erheen te slepen in ons bolderkarretje, mede mogelijk gemaakt door Kees Bouwmeester en Dave Bouwmeester. Zaterdag zijn we aan het wandelen geweest en het nodige verkent hoe alles in zijn werk gaat.



Eenmaal aan het strand schrok ik er wel even van wat een groot evenement en wat een grote baan met een heel lang recht stuk waar hoge snelheiden worden gehaald. Het zag er goed georganiseerd uit en toen ik het allemaal een beetje doorhad en met mijn monteur had besproken hoe we het zouden doen met de pits stops voor het tanken, kreeg ik er zin in en was ik er klaar voor. Toen we het allemaal hadden doorgenomen zijn we eind van de dag naar ons hotel gereden. Daar aangekomen werd ik niet zo lekker, verkouden, oorpijn, misselijkheid noem maar op. Dat beloofde niet veel goeds ?!
Na het avond eten vroeg naar bed om te hopen dat ik me zondag wat fitter voelde. Het was drama snotter snotter en knallende koppijn.
Een stevig ontbijt deed wonderen,snel uit checken in het hotel en volgas naar stella plage om onze pits in te richten.



Mike bouwmeesterWij hadden afgesproken met Peter Buitenhuis en Corne Rosendaal om samen te gaan staan in de pits. Zodat onze helpers elkaar konden helpen als er één rijder binnen kwam. Christian had een mooie stevige grote party tent geregeld van Duntep waar we met ze alle onder pasten. Een heel gedoe maar met de nodige spanbanden en haringen stond onze tent wind bestendig vast. Naar een paar paracetamol te hebben gehad ging het ook wat beter met mij, nu waren we er klaar voor en was het aftellen. Tussen 9.00 en 11.00 werden we weg gebracht met pendel bussen naar onze motoren , wat ook zeker een mooie ervaring is. Allemaal motoren in de toeren begrenzers en heel heel veel publiek, er hing een geweldige sfeer en dat deed ons goed!
Eenmaal aangekomen werd het wachten tot we bij de motoren mochten, dat wachten deden we lekker warm bij de kachel in het casino verder op. Gezellig geklets en besproken hoe we het gingen aanpakken. Beetje die Fransmannen de gek aan steken en lachen gieren en brullen.


De tijd was aangebroken de hekken gingen los!! Massaal mocht iedereen zijn motoren pakken, drang hekken lagen op de grond en motoren vielen om.
Ik heb als een speer mijn Yammie gepakt en weet niet wie ik allemaal geraakt heb maar ben als een raket gaan rennen om zo al de nodige rijders voor bij te zijn. Eenmaal in de opstopping ben ik hem maar is gaan starten op mijn gemak en warm laten draaien voor de start.
We reden met 1200 man door het stadje heen om daarna op het strand naar het starthek te rijden. Ik reed het strand op en dacht, shit waar moet ik gaan staan gigantisch groot breed start veld had ik nog nooit gezien. Ben uiteindelijk helemaal rechts buiten gaan staan.
En na een beetje duwen en trekken stond ik vooraan naast Steve Ramon.



Ik was totaal niet zenuwachtig en bij het bord 1 minuut liet ik mijn motor afslaan.Toen was het even paniek ik starten hem en 2 tel later ging iedereen van start ! Wooow dat was me een start ik zat redelijk voorin en keek voor de bocht een keer naar links en dacht ooow nee als ik die allemaal over me heen krijg,ben ik er geweest.  Ik ben volgas buiten om gegaan achter Steve Ramon aan.
Het eerste halve rondje kon ik mooi Ramon volgen veel toppers reden op safe maar reden wel stevig door. Na dat halve rondje was die Ramon niet meer te volgen als een speer was die weg. Mijn Yamaha deed het perfect.



Mike bouwmeesterEn na het eerste rondje werd het feest want bij de eerste doorkomst stonden de laatste rijders nog te wachten van de start. Probeer daar maar eens door heen te komen een hele zwerm rijders die staan te wachten omdat ze niet verder kunnen door de drukte. Weet nog steeds niet hoe ik er doorheen ben gekomen maar het is gelukt.  Mijn motor was behoorlijk aan het koken hij had het warm dus de pits in en water bij vullen tank vol en gaan.
Toen ik op het rechte stuk een keer opzij keek was het floep roll off systeem weg. Shit dat had ik niet moeten doen sukkel ook dat ik ben! Na 1 ronde dus weer de pits in gelijk tank weer vol en water bij vullen want hij bleef maar koken.




Toen was het paniek, de Yamaha starte niet meer.We moesten hem aanduwen toen deed hij het weer. Hij was aan het tikken en had er een zwaar hoofd in of die het bleef doen?? Ik heb 3 ronden achter mekaar kunnen rijden toen ploften mijn uitlaat systeem uit elkaar compleet kapot.
Weer de pits in deze pits stop duurde een aantal minuten. De demper was zo vervangen en het tanken ook, maar toen?
Er zat geen leven meer in de Yamaha trappen trappen en nog eens trappen. Het werd duwen en nog eens duwen het duurde een hele poos,van plek 44 zakte ik terug naar plekje of 200.



Eindelijk de Yamaha deed het weer alleen maar witte rook uit de uitlaat! De kop pakking kapot jammer. Ik zei tegen Christian “ploft ie dan ploft ie maar hij is nu toch al kapot”! Ik dacht ik haal dat rechte stuk nog niet eens, er kwamen hele rare geluiden uit het Yammie blok.
Na een 15 minuten was het stil en ik zag dat de motor wel kookte, zolang die kookt heeft ie water dacht ik. Bij de volgende tank beurt, de laatste, hebben we de motor laten lopen en gelijk weer door de baan in.
Na 1 ronde was het gebeurt, de Yamaha was helemaal overleden, de zuiger was gewoon gesmolten. Ik had een hele inhaal race gedaan, en moest nog 4 km tot de finish. Op een 46 plaats ben ik geëindigd, achter af als ik de eind streep zou hebben gehaald had er nog meer ingezeten, maar ja dat is achter af!!


Uiteindelijk beste Nederlander op een 46e plaats. Ik kijk er tevreden op terug alleen heb nu een beste schade post. Mijn Yamaha is compleet verwoest, en moeten nu gaan bedenken hoe we aankomend seizoen van start gaan. Ik wil iedereen bedanken die mij geholpen heeft om aan de strand race mee te doen. Misschien volgend jaar weer maar dat is afwachten.


Groeten Mike Bouwmeester

Author: Little Mike en Sharona

Share This Post On